Laboratoria przyszłości

MAJ 2024

W ramach programu „Laboratoria przyszłości” uczniowie klasy IV, V i VI wykorzystywali mikroskopy do obserwacji komórek i tkanek roślinnych oraz zwierzęcych, a w klasie VII uczniowie mogli obejrzeć fragmenty skóry i naskórka zwierząt.
Obserwacje biologiczne dzielimy na obserwacje makroskopowe i mikroskopowe.

  • Obserwacje makroskopowe to obserwacje  obiektów  o wielkości powyżej 0,1  mm. Ich obserwacji dokonujemy gołym okiem lub za pomocą przyrządów: lornetki i lupy.
  • Obserwacje mikroskopowe to obserwacje obiektów o wielkości poniżej 0,1 mm. Do ich przeprowadzania wykorzystujemy mikroskopy optyczne i mikroskopy elektronowe.

Mikroskop optyczny jest zbudowany z elementów mechanicznych (tubus, rewolwer, stolik, śruby: makro- i mikrometryczna) i elementów optycznych (okular, obiektyw, kondensor, źródło światła).

Uczniowie klasy 5 podczas lekcji biologii poznali budowę mikroskopu optycznego, zasady jak prawidłowo wykonać preparat mikroskopowy oraz jak obserwować obiekty pod mikroskopem. Wykonali również samodzielnie preparat ze skórki liścia spichrzowego cebuli.
Uczniowie klasy 6 oglądali pod mikroskopem gotowe preparaty mikroskopowe dotyczące tkanek zwierzęcych (nabłonkowej, nerwowej, mięśniowej, łącznej).
Uczniowie klasy 7 oglądali pod mikroskopem gotowe preparaty mikroskopowe dotyczące skóry i krwi.

Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony uczniów oraz zaangażowaniem w przygotowanie preparatów, pozwoliły na naukę poprzez osobiste doświadczenie, dzięki czemu zwiększa się ich motywacja i zaangażowanie w zdobywaniu wiedzy.
Dzięki nowym mikroskopom nasi uczniowie mogli łatwiej i szybciej odnaleźć oglądane obiekty.
Mikroskopy i specjalne zestawy narzędzi do mikroskopowania zostały zakupione w ramach Rządowego Programu Wsparcia – „Laboratoria Przyszłości”. Pozwalają one młodym adeptom odkrywać tajniki mikroświata oraz rozwijać ich kreatywność podczas zajęć.

Urszula Papis

STYCZEŃ 2024

W trakcie trwania pierwszego półrocza, na lekcjach muzyki uczniowie klasy VII wykorzystywali sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości ucząc się obsługi nowoczesnego aparatu z funkcją nagrywania filmów oraz gimbala. Uczniowie korzystając z urządzeń nagrywali różnego rodzaju akcje i uroczystości szkolne, np.: Obchody Międzynarodowego dnia muzyki, Akademię z okazji Dnia Edukacji Narodowej, świąteczne życzenia czy materiał do filmu z okazji Dnia Babci i Dziadka.

PAŹDZIERNIK 2023

W październiku  uczniowie klasy VI na zajęciach geografii, kolejny  raz, korzystali z pomocy dydaktycznych  zakupionych w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Używając pomocy dydaktycznych -,,Układ Słoneczny” uczniowie odkrywali tajemnice kosmosu, poznali budowę układu słonecznego, oraz różne ,,planetarne ciekawostki”. Dowiedzieli się o istnieniu różnych konstelacji, galaktyk, komet i innych ciał niebieskich. Korzystając z kart ze słownictwem utrwalili sobie  podstawowe zwroty związane z układem słonecznym takie jak: orbita, grawitacja, galaktyka, kometa, księżyc, asteroida, gwiazda itp. Następnie samodzielnie skonstruowali ruchomy model, który pomógł im zrozumieć ruch obrotowy i obiegowy Ziemi wokół Słońca.

Dopełnieniem zajęć było przygotowanie profilu swojej ulubionej planety oraz przygotowanie pamiątkowej kartki z najważniejszymi informacjami o tej planecie.
Zajęcia z wykorzystaniem tych pomocy były atrakcyjne i inspirujące dla uczniów, którzy z wielkim zaangażowaniem wcielili się w „badaczy układu słonecznego”.

CZERWIEC 2023

Podczas zajęć rozwijających wokalno – instrumentalnych bardzo często wykorzystujemy bum bum rurki zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Bum bum rurki to innowacyjny instrument, który twórczo inspiruje i aktywnie angażuje dzieci niezależnie od wieku. Muzykowanie z pomocą kolorowych rurek jest doskonałym wstępem do nauki gry na instrumentach, wspiera rozwój dziecka, inspiruje dźwiękiem.
Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w kreatywnych zabawach  muzyczno ruchowych ucząc się przy tym podstaw muzyki z zakresu rytmu, melodii i harmonii. Grupa uczęszczająca na zajęcia to uczniowie od I – VI klasy naszej szkoły licząca 47 osób co dowodzi, że lekcje są ciekawe i inspirujące.
W czerwcu podsumowaliśmy naszą pracę utrwalając, które opracowaliśmy w ciągu roku szkolnego. Są to między innymi: „Sto lat”, „Old Mac Donald”, „Oda do radości”, „Jingle bells”, „Shape of You”, kolędy oraz utwory muzyki klasycznej.
MAJ 2023 ROKU
W maju uczniowie klasy IV na zajęciach z matematyki oraz zajęciach rozwijających z matematyki wykorzystywali pomoce dydaktyczne do nauki ułamków zwykłych – Fractions hands-on kit zakupione dzięki udziale szkoły w programie #Laboratoria Przyszłości, inicjatywie edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Uczniowie ćwiczyli dodawanie ułamków zwykłych, rozszerzali je i skracali. Korzystając z manipulatorów ułamkowych, uczniowie pracując w parach lub samodzielnie mogli ćwiczyć umiejętności ułamkowe. Zajęcia z wykorzystaniem tych pomocy były bardzo atrakcyjne i  inspirujące dla uczniów.

KWIECIEŃ 2023 ROKU

Podczas zajęć z edukacji wczesnoszkolnej i zajęć dydaktyczno – wyrównawczych uczniowie klasy I wykorzystują pomoce zakupione w ramach rządowego programu #Laboratoria Przyszłości. Budowali już różne modele korzystając z klocków Junior GeoStix i klocków ZOMETOOL Platonic Solids. Uczyli się nawlekać guziki, a na kwietniowych zajęciach dowiedzieli się, że guziki to bardzo dobry sposób na naukę kodowania. Pierwszoklasiści bardzo dobrze poradzili sobie z odkodowaniem wyrazu, który był tytułem wiersza. Dużo radości sprawiło im także ułożenie liczb zgodnie z usłyszanymi od nauczyciela poleceniami. Korzystając z pomocy zakupionych w ramach programu #Laboratoria Przyszłości uczniowie uczą się i bawią, rozwijają swoje umiejętności i nabywają nową wiedzę.

MARZEC 2023 ROKU

W marcu uczniowie klasy V podczas zajęć z geografii wykorzystali pomoce dydaktyczne zakupione dzięki udziale szkoły w programie #Laboratoria Przyszłości. Używająć pomocy dydaktycznych -,,Na tropach nauki – pogoda” poznali podstawowe elementy wyposażenia stacji pogodowej, jej zastosowanie oraz działanie. Wykorzystując wiatromierze określali prędkość i kierunek wiatru, za pomocą termometrów  odczytywali temperaturę, a z ,,poszukiwaczem chmur” określali jaki rodzaj chmur występuje na niebie. Karty informacyjne i karty ze zdjęciami pomogły im utrwalić  słownictwo związane z pogodą i klimatem oraz różnymi zjawiskami atmosferycznymi.  Poznali symbole pogodowe, które używają meteorolodzy zapowiadając prognozę pogodę. Dodatkowo przeanalizowali informacje pogodowe zamieszczone na mapach pogodowych. Każdy z uczniów miał możliwość wcielić się w reportera i przygotować krótki artykuł na temat dzisiejszej pogody. Zajęcia z wykorzystaniem tych pomocy były bardzo atrakcyjne i  inspirujące dla uczniów, którzy z wielkim zaangażowaniem wcielili się w „badaczy pogody”.

Agnieszka Kośka

LUTY 2023 ROKU

Fractions hands-on kit – to zestaw pomocy do nauki ułamków zakupiony w związku z udziałem naszej szkoły w programie #Laboratoria Przyszłości. Inicjatywie edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Pomoce okazały się bardzo przydatne podczas realizacji cyklu lekcji matematyki oraz zajęć dodatkowych, dotyczących ułamków zwykłych w klasie V.

Wykorzystanie zestawów kolorowych manipulatorów ułamkowych zwiększyło zainteresowanie uczniów zajęciami. Sprawiło że podchodzili do ćwiczeń z dużym zaangażowaniem i wykazywali się kreatywnością. Umożliwiło uczniom przebycie drogi od czynności konkretnych, poprzez wyobrażeniowe do abstrakcyjnych. Ułatwiło przyswojenie umiejętności związanych z porównywaniem, skracaniem i rozszerzaniem ułamków oraz działaniami na ułamkach, które na ogół sprawiają uczniom dużo trudności. Korzystając z manipulatorów ułamkowych, uczniowie pracując w parach lub samodzielnie mogli ćwiczyć umiejętności ułamkowe.

STYCZEŃ 2023 ROKU

W styczniu 2023 r. uczniowie klasy IIIa w trakcie zajęć edukacji wczesnoszkolnej oraz uczniowie klasy IV na zajęciach plastyki  korzystali z pomocy dydaktycznych zakupionych dzięki udziałowi szkoły w programie #LaboratoriaPrzyszłości, inicjatywie edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Tematem zajęć uczniów klasy IIIa były „ Figury geometryczne już wszyscy znamy”. Uczniowie pracując w zespołach, wykorzystując zakupione figury geometryczne tworzyli swoje prace. Kształtowali przy tym nazewnictwo, umiejętność różnicowania poznanych figur oraz umiejętność posługiwania się linijką podczas odrysowywania ułożonych kształtów.

Uczniowie klasy IV na zajęciach plastyki, dotyczących technik malarskich korzystali z czarodziejskiego  kleju InsGraf,  malując go palcami, pędzelkami lub mieszając z farbami.  Zastygający klej kurczył się, dzięki czemu tworzyła się delikatna siateczka pęknięć, ukazując białe tło.

Zajęcia były bardzo interesujące, a uczniowie byli zaangażowani i wykazali się ogromną kreatywnością i pomysłowością.

GRUDZIEŃ 2022 ROKU

Zestawy klocków  LEGO Education – BricQ Motion zakupione w związku z udziałem naszej szkoły w programie #LaboratoriaPrzyszłości. Inicjatywie edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów –  świetnie sprawdzają się na dodatkowych zajęciach Lego – konstruowanie i programowanie prowadzonych dla chętnych uczniów z klasy III i IV od początku roku szkolnego.

Wyjątkowe, kolorowe elementy wspierają uczniów w nauce przedmiotów STEAM, zwłaszcza w poznawaniu zasad fizyki. Zestawy nie zawierają elektroniki, dzięki czemu uczniowie skupiają się na eksperymentowaniu z mechaniką: koła zębate, przekładnie, ciężarki i żagle pomagają zrozumieć podstawowe prawa fizyki dzięki zabawie. Wiedza ta łączy się bezpośrednio z matematyką (mierzenie odległości, ważenie obiektów) i umiejętnością pracy w grupie. Uczestnicy mają możliwość współtworzenia projektów rozwijających wiedzę o świecie, sprawności manualne i intelektualne.

LISTOPAD 2022 ROKU

W listopadzie 2022r. uczniowie klasy VIIIa i VIIIb uczestniczyli w zajęciach fizyki oraz w zajęciach aktywnej i kreatywnej chemii i fizyki podczas których wykorzystywali pomoce projektowe STEAM – Energia oraz ,,Fizyczne stacje doświadczalne: prąd i obwody elektryczne” zakupione dzięki udziałowi szkoły w programie #Laboratoria Przyszłości. Inicjatywie edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Uczniowie pracując w grupach poprzez doświadczenia badali zagadnienia związane z energią (jej magazynowanie i przekazywanie) oraz z elektrycznością (poznawali zasady postępowania z prądem elektrycznym, budowali obwody elektryczne, sprawdzali jakie materiały przewodzą prąd, jakie jest działanie prądu, łączyli obwody szeregowo i równolegle).

W trakcie zajęć wykorzystywane były załączone do zestawów instrukcje, ważne informacje i różnego rodzaju karty pracy.

Wykorzystanie pomocy na zajęciach wpłynęło na atrakcyjność zajęć, zaangażowanie i kreatywność uczniów, oraz pozwoliło na lepsze zrozumienia trudnych zagadnień związanych z energia i elektrycznością.

PAŹDZIERNIK 2022 ROKU

W październiku 2022 roku uczniowie klasy 3b na zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej wykorzystali guziki, które zakupiono dzięki udziałowi szkoły w programie „Laboratoria Przyszłości”.

Guziki wywołały wśród dzieci ogromne zaciekawienie. Uczniowie wykazali się ogromną pomysłowością w organizacji gier i zabaw, podczas których rozwijali spostrzegawczość, logiczne myślenie, kreatywność, wzbogacali słownictwo. Zajęcia im się bardzo podobały i chętnie wzięliby udział w innych zabawach z wykorzystaniem tych pomocy dydaktycznych.

 

WRZESIEŃ 2022 ROKU

We wrześniu 2022 roku uczniowie klasy II uczestniczyli w zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, na których korzystali z pomocy dydaktycznych zakupionych dzięki udziałowi szkoły w programie #LaboratoriaPrzyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wykorzystując zakupione figury geometryczne uczniowie tworzyli prace o tematyce jesiennej: „Geometryczne kształty jesieni”.

Uczestnicy pracując w zespołach wykonywali je z wielkim zainteresowaniem i zaangażowaniem, dyskutowali, dobierali odpowiednie kolory i kształty, wymieniali się miedzy sobą klockami, współpracowali ze sobą. Zajęcia były bardzo kreatywne i ciekawe.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status