DIAGNOZA KOMPETENCJI GIMNAZJALISTÓW

Już po raz drugi nasze Gimnazjum jako jedno z 82  w Polsce weźmie udział w badaniu „Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów”. Badanie to pozwoli zbadać poziom wiedzy oraz umiejętności naszych uczniów, co pomoże nauczycielom  w lepszym przygotowaniu trzecioklasistów do tegorocznego egzaminu gimnazjalnego.

Nasza  Szkoła od kilku lat współpracuje z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE).

Instytut jest placówką badawczą prowadzącą interdyscyplinarne badania naukowe nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce. Uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze. Funkcjonuje pod nadzorem Ministra Edukacji Narodowej.

Do głównych obszarów zainteresowań badawczych Instytutu należą:

• nowa podstawa programowa oraz problemy dydaktyk przedmiotowych,

• pomiar i analiza osiągnięć edukacyjnych uczniów,

• psychologiczne i pedagogiczne podstawy osiągnięć szkolnych,

• relacje pomiędzy systemem edukacji a rynkiem pracy, w tym zwłaszcza monitorowanie sytuacji osób młodych wchodzących na rynek pracy,

• uczenie się przez całe życie (lifelong learning) i badania systemu kwalifikacji,

• ekonomiczne uwarunkowania kształcenia, finansowanie edukacji i inne szeroko rozumiane problemy ekonomii edukacji,

• warunki pracy, czas pracy, status zawodowy i kompetencje nauczycieli,

• instytucjonalno-prawne problemy systemu edukacji i polityki edukacyjnej.

Instytut zatrudnia ponad 130 badaczy zajmujących się edukacją – głównie socjologów, psychologów, pedagogów, ekonomistów, politologów – z których większość to wybitni specjaliści w swoich dziedzinach, posiadający bogate doświadczenia zawodowe, które poza badawczymi obejmują też pracę dydaktyczną, pracę w administracji publicznej, marketingowych organizacjach badania rynku i opinii i organizacjach pozarządowych.

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt systemowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty: Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego – Działanie 3.1 – Modernizacja systemu nadzoru i zarządzania w oświacie, 3.1.1 – Tworzenie warunków do monitorowania ewaluacji i badań systemu oświaty. Celem projektu jest wzmocnienie zdolności systemu edukacji w zakresie badań edukacyjnych oraz zwiększenie możliwości wykorzystywania badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej oraz zarządzaniu oświatą. W ramach tego projektu IBE w porozumieniu z Centralną Komisja Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi realizują badanie ,,Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów”.

Eksperci Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, komisji okręgowych przy współpracyz Instytutem Badań Edukacyjnych przygotowali zadania, które pozwolą szkole przeprowadzić diagnozę w warunkach zbliżonych do egzaminu gimnazjalnego.

Diagnoza trzecioklasistów będzie przeprowadzona w dniach:
13 listopada (wtorek) – historia i wos oraz język polski
14 listopada (środa) – przedmioty przyrodnicze oraz matematyka
15 listopada (czwartek) – języki obce nowożytne na poziomie podstawowym  i rozszerzonym

Po egzaminie próbnym ankieterzy przeprowadzą wywiady z młodzieżą klas trzecich na temat trudności zadań. Omówienie najczęściej pojawiających się błędów i wyjaśnienie ich genezy odbywa się w trakcie warsztatów organizowanych dla nauczycieli.

Pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych podobnie jak w poprzednim roku  przeanalizują prace uczniów z wybranych 80 szkół (w tym i naszej). Na tej podstawie opracują narzędzia dydaktyczne, które pomogą lepiej przygotować gimnazjalistów do egzaminu. Narzędzia te zostaną udostępnione nauczycielom, uczniom i rodzicom w Bazie Narzędzi Dydaktycznych IBE na stronie www.bnd.ibe.edu.pl. w której znajdują się już zadania, stworzone po Diagnozie Kompetencji Gimnazjalistów w 2011 r .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status